“Miłość ziemska i niebiańska” / Sacred and Profaned love
“Miłość ziemska i niebiańska” to projekt przestrzenny inspirowany obrazem “Bitwa o Addis Abebę” autorstwa Jerzego Nowosielskiego.
Kompozycja geometryczna składająca się z trójkątów oraz fryzów rytmicznych rombów to echo bólu i żalu jaki wywołała w artyście wojna w Etiopii z faszystowskimi Włochami. Obraz namalowany ponad dziesięć lat po owych wydarzeniach był wyrazem osobistego dramatu Nowosielskiego, widział w nim bowiem paralelę do mordu kultury łemskowskiej w komunistycznej Polsce podczas akcji Wisla. “Bitwa o Addis Abebę” była jego artystyczną odpowiedzią na akt “agresji przeciw chrześcijaństwu wschodniemu” tak w Etiopii jak i w rodzimych stronach.
Projekt “Miłość ziemska i niebiańska” to przede wszystkim hołd dla jednego z największych Polskich artystów XX. wieku jakim był Jerzy Nowosielski. Jest to też chęć urzeczywistnienia w wymiarze realnym wartości sakralnych przedstawionych przez odruchowo i spontanicznie szkicowane figury geometrczyne. W wyniku analizy geometrycznej Izabela Rogucka zaprojektowała dwa przechodzące się skrzydła koloru czerwonego i niebieskiego, które w ażurowym splocie tworzą formę przestrzenną nawiązującą do kształtu amfiteatru. Oprócz walorów architektonicznych zostala w ten sposób stworzona konotacja ze sferą sakralną, czyli ciągłe przeplatanie się przestrzeni nieba i piekła. Niebo i piekło w tytułowej btiwie to czerwień pustyni Etiopskiej oraz błękit gór abisyńskich, to również styk dwóch kultur: wschodu i zachodu, ornamentyki Bizancjum z minimalistyką awangardy. Prezentowane przez artystke niebo i piekło to konfrontacja: ciepłe - zimne, gładkie - chropowate, wysokie - niskie. To wartości nierozerwalne, które dopiero wspólnie koegzystując tworzą harmonię oraz wyznaczają istotne punkty orientacyjne. Dlatego najważniejsze w projekcie jest połączenie tych cech i stworzenie architektonicznej utopii, miejsca spotkań człowieka z człowiekiem a także spotkań człowieka z kulturą “odkrywaną” w otoczeniu zieleni, w naszym naturalnym środowisku.
Wystawa projektu “Miłość ziemska i duchowa” to metafora abstrakcyjnego dzieła malarskiego ukazana od analizy geometrycznej aż do finalnej formy, która może służyć jako model funkcjonalny. Kazdy z tych etapów ukazuje kształtowanie przestrzeni w sposób malarski, rzeźbiarski bądź architektoniczny. Decydująca w tym projekcie jest organizacja płaszczyzny według sieci archetypicznych form: trójkątów, trapezów i kwadratów, które w obrazie Nowosielskiego ujawniają szyfr organizujący kompozycję dzieła. |
“Sacred and Profaned Love” is a project inspired by a spatial image of “The Battle of Addis Ababa” by Jerzy Nowosielski.
The geometric composition consisting of triangles and rhythmic diamonds frieze is an echo of pain and sorrow which the artist felt because of the war between Ethiopia and fascist Italy. The painting created more than 10 years after these events was an expression of a personal drama of Nowosielski, thus the artist saw in it the parallel of the murder of Lemko culture in communist Poland. "The battle for Addis Ababa," was his artistic response to the act of "aggression against the eastern Christianity" as in Ethiopia and in the native Lemko. The "love of earth and heaven," is above all a tribute to one of the greatest Polish artists of the twentieth century, which was Jerzy Nowosielski. It is also the desire to achieve and to realize the real religious values presented by instinctively and spontaneously sketched geometric figures. As the result of a geometric analysis I designed two passing wings in red and blue, which in an openwork weave create a spatial form, referring to the shape of an amphitheater. Apart from the architectural qualities I wanted to create the connotation with the sacral sphere - that means the continuous intertwining of heaven and hell. Heaven and hell in the entitled battle is the redness of the Ethiopian desert and the azure of the Abyssinian mountains. It is also the contact of two cultures: East and West, the Byzantium ornamentation and avant-garde minimalism. Heaven and hell presented by me is a confrontation between hot - cold, smooth - rough, high - low. These are the unbreakable values, which just co-existing together create harmony and indicate important landmarks. Therefore, most important in my project is to combine these characteristics and create an architectural utopia, a meeting place between human beings and human culture "discovered" in a green area, in our natural environment.
The exposition “Sacred and profaned love” is a metaphor of abstract painting shown from the geometric analysis until the final form which can serve as a functional model. Each of these steps reveals the formation of space in a pictorial, sculptural or architectural way. The decisive factor in this project is the organization of the surface according to the plane of archetypal shapes: triangles, trapezoids and squares, which reveal in the image of Nowosielski the cipher organizing theme of the work. |