Gra Miasto / Spiele Der Stadt
W cyklu „Gra w Miasto” geometria jest dla Izy Roguckiej istotnym wyznacznikiem budowania kompozycji obrazów. W zurbanizowanej przestrzeni miasta odnajduje osie, siatki linii oraz elementy wtórne zaburzające architektoniczny porządek. Artystka kadruje pejzaż miejski i poddaje go modyfikacjom. Tworzy nowe kadry, nowe obrazy. Konstruowanie obrazów odbywa się dzięki poprzedzającemu procesowi projektowania i scalania form poprzez ornament. Limitacje przestrzeni stanowią kontur kompozycji, w którym zawarte są kolizje, kombinacje oraz mediacje elementów przynależnych do ornamentu.
Jackson Pollock powiedział niegdyś́: „Wszystko jest wielką grą konstrukcji. Niektóre tworzymy z rumieńcami, niektóre z łopatą, a inne przy pomocy pióra.” Artystka w swych obrazach przenosi kadry z architektury w obszar medium malarskiego. W procesie twórczym ekspresyjnie transformuje konstrukcyjne formy nadając im nierealistyczny, często abstrakcyjny charakter.
Iza Rogucka tworzy wirtualną grę miejską, która pozwala odbiorcy na indywidualne budowanie kontekstu miejsca i interpretację dzięki zwielokrotnieniu motywów, ich odpowiedniemu uszeregowaniu oraz zabawie skalą. |
In the "Spiele der Stadt" geometry is an important determinant of building a composition of images for Iza Rogucka. She finds axes, grid lines and other secondary human elements disturbing the architectural order in the urbanized area of the city. The artist frames the urban landscape and modifies it. She creates new slides and new viewing points. Construction of the paintings is based on designing process and merging of forms through the ornament. The spatial limitation is created by a composition’s outline, which includes collisions, combinations and mediations of the elements belonging to the ornament.
Jackson Pollock once said: Everything is the great game of designs. Some are created with a blush, some with a shovel, and the other with a pen. In her works, the artist transfers the architectural frames in the area of the painting medium. In the process of designing, she transforms the construction forms by giving them unrealistic, often abstractive character. With the multiplication of motives and their appropriate ordering, as well as playing with the scale, the painter creates a virtual urban game that allows the recipient to build his individual context of the place and its interpretation.
|
Poznań I
140x100 cm
olej na płótnie / oil on canvas
2009
bez tytułu
100x140 cm
olej na płótnie / oil on canvas
2009
Poznań II
140x100 cm
olej na płótnie / oil on canvas
2009
Kaliningrad I
140x100 cm
olej na płótnie / oil on canvas
2009
Kaliningrad II
140x100 cm
olej na płótnie / oil on canvas
2009
IIluminacja i Czas / Illumination and Time
240x80 cm
acrylic paint and oil on canvas
2012
Most Śląsko-Dąbrowski / Śląsko-Dąbrowski Bridge
300x150 cm
akryl na płytach aluminiowych / acrylic paint on aluminium plates
2014
Ulica / The Street
180x145 cm
aryl i olej na płótnie / acrylic paint and oil on canvas
2014
dach (szkic) / roof (sketch)
120x100 cm
olej na płótnie / oil on canvas
2012
Bez Tytułu / No Title
196x140 cm
akryl i olej na płytach aluminiowych / oil and acrylic paint on aluminium plates
2014
Dach / The Roof
200x120 cm
olej na płótnie / oil on canvas
2014
Chana I
64 x 80 cm
olej na płótnie / oil on canvas
2009
La Defense
42x30 cm
olej na płótnie / oil on canvas
2009